Hàbits de millora

Hàbits

Salut bucodental

2016-05-03 16:31


La càries és una de les malalties més freqüents a Catalunya, i afecta a la meitat dels infants. Per aquest motiu, el Departament de Salut duu a terme una campanya de prevenció de la càries, mitjançant la fluoració dental, que arriba al 48,1% dels escolars (dades de cobertura del curs escolar 2010-2011).

  Prevenció de càries

1. La formació de la càries és deguda a tres factors ben definits:

    L´excés de dolços a la dieta
    La manca d'higiene bucal, que facilita la presència de bacteris a la boca
    La susceptibilitat de les mateixes dents.

2. Per prevenir l'aparició de la càries, cal que:

    Reduïu el consum de dolços de la dieta, particularment entre àpats, atès que aquests afavoreixen la multiplicació dels bacteris;
    Us raspalleu les dents després de cada àpat;
    Us passeu el fil dental per tal d'eliminar la placa bacteriana de l'espai interdental;
    Augmenteu la resistència de l'esmalt dental amb glopeigos de solucions fluorades, a partir dels sis anys.
    Visiteu el dentista un cop l'any, com a mínim.

3.  Si s'atura la formació de càries, s'evitaran:

    Problemes de masticació i, en conseqüència, de nutrició.
    Dolors i molèsties innecessàries.
    Pèrdues de peces que comportaran futures maloclusions dentals (males posicions de les dents),       

  Amb els consegüents problemes funcionals i estètics.

 

Hàbits de la son: Insomni

2016-04-19 16:33

Què fer quan patim insomni?

 

Una persona té insomni quan no pot dormir les hores suficients per sentir-se bé al dia següent. La quantitat d'hores de son necessàries són diferents d'una persona a una altra i disminueixen amb l'edat.

 

MESURES D'HIGIENE DEL SON

 

Recomanacions que permeten dormir millor:

 

Establir un horari regular per anar a dormir i llevar-se.

 

Un exercici físic regular ajuda a dormir millor.

 

Eviteu consumir estimulants (café, te, xocolata i tabac)

 

Cuidar la dieta

 

Desconectar de les tensions del dia abans del sopar i almenys dues hores abans d'anar a dormir.

Pot ser util efectuar abans del sopar una breu sessió de repàs de les activitats efectuades, establir les pendents per al dia següent i «tancar els temes» fins l'endemà.

Després de sopar establir una sèrie d'activitats relaxants abans d'anar a dormir ( relaxació, bany, música suau, lectura no excitant, sempre amb llum molt suau; ) a repetir cada dia de forma rutinària.

 

El dormitori ha d'estar a una temperatura adequada, una mica més fresca que al llit. La llum ha ser molt suau i evitar tota mena de sorolls.

 

Ficar-se al llit només per dormir: si en 15 – 20 minuts so s'adorm aixecar-se i repetir alguna activitat relaxant amb poca llum i després tornar a intentar dormir. No obsesionar-se amb la idea de dormir el son a de venir sol.

 

Per obtenir un bon resultat, cada persona ha d'adaptar aquest conjunt de pautes al seu cas i repetir-les sistemàticament dia rere dia.

 

QUAN ACUDIR AL METGE?

 

Si seguint les pautes d'higiene del son no aconsegueix dormir bé , consulti el seu metge. L'insomni pot aparèixer degut a moltes causes i el seu metge pot ajudar-lo a trobar i solucionar el problema.