La dieta mediterranea

2016-06-07 16:28

La dieta mediterrània és un model d'alimentació que ha estat reconegut per la comunitat científica internacional com un patró alimentari dels més saludables i equilibrats del món. Basat en la trilogia del blat, la vinya i l'olivera, ofereix una varietat de productes molt important que permet combinar el plaer de la taula amb l'equilibri nutricional i cultural.

 

Nombrosos estudis de països diferents han posat de manifest el paper de la dieta mediterrània en la prevenció de malalties com els trastorns cardiovasculars, la diabetis o els diferents tipus de càncer, entre d'altres.

 

A més de la diversitat d'aliments, la dieta mediterrània té les característiques següents:

 

Predomini d'aliments d'origen vegetal, en relació amb els d'origen animal, amb més peix que carns, i d'aquestes, les varietats més magres. Amb moderació, també inclou els ous, les llets fermentades i els formatges.

Estacionalitat, amb preferència pels productes locals i de temporada.

Utilització d'espècies i d'herbes aromàtiques (comí, orenga, pebre, llorer, farigola,...).

 

Per seguir una dieta mediterrània, s'han de tenir en compte els consells següents:

 

És convenient fer entre tres i cinc àpats al dia que es complementin entre ells.

L'esmorzar és un àpat decisiu en l'equilibri alimentari, però cal que sigui complet, amb lactis, cereals (pa, galetes, cereals d'esmorzar…) i fruita fresca (sencera, trossejada, sucs…)

El dinar i el sopar han de ser àpats complementaris i s'ha d'evitar la repetició d'aliments i preparacions.

El consum de vi és opcional, únicament per als adults, pres amb moderació, durant els àpats i en el context d'una alimentació equilibrada.

Potenciar el consum de fruites, verdures i hortalisses.

Incloure amb més freqüència els llegums i la fruita seca.

Prioritzar el consum de peix, i moderar el de carns, especialment les més grasses. L'ou és una bona alternativa a la carn o el peix.

Tenir en compte que aliments com el pa, la pasta, l'arròs i les patates són bàsics.

Valorar els avantatges de les varietats integrals.

Escollir, sempre que sigui possible, l'oli d'oliva, tant per cuinar com per amanir.